Pages

Jul 31, 2009

wang dan harta atau kebahagiaan ?


Sesetengah orang lebih mementingkan wang dan harta untuk mendapat kebahagiaan. bagi aku wang dan harta adalah nombor dua. kebahagiaan yang utama. wang dan harta boleh di cari dan di kumpul. nak dengan taknak je kite mencari. tapi suatu perhubungan tanpa ada kebahagiaan tak guna langsung. mesti rasa tak best. tak kisah la kalau aku nih berada dalam level yang tak berada. al least aku ada die pon ada jugak. kalau dia ada tapi aku takde mesti dia cari pompuan lain. ciss! hehehe. maksud aku takde la susah sampai kais pagi makan pagi, kais petang makan petang cam ayam. tuh pon aku rasa ayam pon bahagia. tengok la sekali beranak banyak telor yang terhasil siap apek leh gi jual kat kedai dapat duit. rezeki jugak kan.


Kebahagiaan tu terletak pada tangan kita sendiri. kita sendiri yang akan buat keputusan nak bahagia atau nak harta. nak dua dua? nobody is perfects. sebab Allah tuh adil. Dia takkan bagi semua yang kita nak. kalau bagi pon mesti akan ada kekurangannya. tengok la Dia nak bagi ke tak kan. sebab Dia yang berkuasa. sebab tuh la satu ujian untuk kita. kalau bagi sempurna kang tak adventure pulak. kita kan di ciptakan duk kat dunia nih untuk menghadapi ujianNya. sama la cam kita masuk skolah or IPT. untuk menghadapi exam. btol tak?


Oleh itu aku belajar untuk sabar, redha dan terima jek semua ketentuan yang di tentukan. sebab aku belajar kalo banyak sabar nih banyak hikmahnye. sesuatu yang tak dijangkakan tuh akan berlaku. time tuh mesti aku akan rasa bersyukur. "nasib baik aku sabar. rupanya nih yang aku nak dapat" lebih kurang camtu la. aku ada pengalaman camtu.


So terpulang pada diri untuk menentukan hidup sendiri. jangan hidup tanpa arah dan tujuan. wang dan harta tak menjanjikan kebahagiaan. bahagia jangan sampai masuk hospital bahagia. hehe. aku tak mau demand. aku tak mau yang perfect. sebab aku bukan seorang yang perfect. akan aku terima dia seadanya. moga kami hidup dalam bahagia. aminn..


p/s : adoiyai flu nih. hingus terasa nak meleleh. rasa terseksa. ujian jugak tuh. hehehe. sabo je la.




gambar sekadar hiasan ;D

Jul 29, 2009

mintak duit!

Ada sesapa nak bagi aku duit tak?hahaha. aku benci dengan shopping online nih. (tapi aku terjebak gak) haishh. sekarang padan muka aku. duit semakin susut. tidakkk!! jauhkan aku dari LOWYAT.net.

Kalau hari hari ngadap pc, of coz la aku akan ngadap internet. maka terjadi la hobi bangang aku nih. (bangang la sebab ikut hawa nafsu) sebab 3 hari bos aku takde. outstation. aku pon goyang kaki. bos takde aku la bos. muahahahaha. banyak masa untuk bershopping online. ni sume ko punye pasal cujen.the.lejen. hampeh sungguh.

p/s : cujen.the.lejen takmo kawan ko... heheheheh... ranap duit aku!

Jul 2, 2009

. pentingkan diri ke? .

Antara sahabat dan tunang? Siapa yang paling perlu aku utamakan? Kalau sahabat tak dapat di bantu atas nasihat si tunang, apa aku kejam? Betul juga kata-kata si tunang. Banyak perkara yang perlu kita fikirkan sebelum membuat keputusan. Apetah lagi keputusan dalam membantu seorang sahabat itu akan mendatangkan effect dalam kehidupan masa akan datang kita, apetah lagi membabitkan kewangan kita. Manusia nih dalam kesusahan semuanya kata-kata manis dan semuanya boleh. Sampai masa, janji tinggal janji. Aku memang sering terkena. Banyak kali terjadi sehingga aku susah nak mempercayai janji-janji yang seorang sahabat tu taburkan.

Ada seorang sahabat aku nih. Dia dalam kesusahan. Kereta kena tarik. So dalam keadaan terdesak dia pinjam la duit aku. Janji akan bayar balik seminggu kemudian. So aku paham la keadaan dia nih dan bagi pinjam. Takpe la mane tau kalau dia tolong aku, sok sok dia tolong aku pulak. So kami pon happy. Sering berjumpa. Sering sms-ing. Sering lepaking kat rumah dia. Persahabatan kami berjalan lancar. Satu hari nih kami ber chatting. Dia beritahu dia ada macam macam masalah yang menimpa. Bertimpa timpa. Aku pon simpati la dan bagi pertolongan yang semampu aku. Sekarang kereta dia akan kena lelong. Aku pon tanya nak pertolongan yang macam mana? Dia mintak aku buat loan atas nama aku sebanyak RM5k. Untuk bantu dia keluarkan kereta dia. Macam macam syarat dan janji dia bagi kat aku. Aku cakap insya allah aku tolong, dan mintak nak bincang dengan tunang aku. Aku pon dah bincang dengan tunang aku. Setuju dengan janji janji dia. So aku setuju la untuk tolong buat loan. Tiba tiba dia sms mintak aku buat loan RM10k pulak setelah aku beritahu persetujuan aku tu. Lagi sekali aku bincang dengan tunang aku. Kali nih tunang aku tak setuju. Macam macam pendapat yang aku agak logik dan terima akal tunang aku bagi. Kawan kawan aku yang lain pon ada cakap menda yang sama. So aku buat keputusan tak dapat la nak tolong dia kalau camtu. Dia terima keputusan dan balas sms aku dengan baik. Aku lega.

Seminggu kemudian aku sms la dia macam biasa. Nak lepaking sama sama. Tapi dia bagi alasan tak dapat nak jumpa. Ok aku macam biasa. Lepas seminggu lagi aku ajak lepak sama lagi. Dia bagi alasan lagi tak dapat nak lepak sama sekali dengan keluhan mintak aku faham keadaan dia sekarang susah dan terdesak dan tak dapat nak bayar duit aku seperti yang dia janji lagi. Ok aku faham. Maybe dia minta aku jangan ganggu dia buat masa sekarang nih. Kami mula renggang. takde sms dari dia lagi. Senyap dan diam seribu bahasa. Seperti menjauhkan diri.

Adakah sebab aku tak dapat nak tolong dia, kami jadi renggang? Adakah aku kejam sebab tak dapat nak tolong dia? Salah ke aku sebab aku terima pendapat si tunang dan kawan kawan aku yang lain supaya aku tak susah kelak di kemudian hari? Adakah aku mementingkan diri sendiri?

Tapi.. salah ke kalau aku cuba untuk memikirkan diri sendiri dari orang lain? Aku pantang orang yang tak tunaikan janji nih.

o_O salah ke?




gambar adalah sekadar hiasan ;p